حواسم نیست
حواسم نیست

حواسم نیست

اما تو باور نکن

خوب هر آدمی میتواند دوست داشتنی باشد و هر آدمی به هرحال میتواند با هر دوره از زندگی اش دوستی هایی را رقم بزند. هر کسی میتواند به هر نحوی که شده بالاخره شبکه ای از اعصاب را در ذهنمان برای خودش اشغال کند و یا  نیم صفحه ای از دفتر خاطرمان را به خودش اختصاص دهد. کم نیستند کسانی که به هر نحو هم که باشد جایی از زندگی مان را با او طی کرده ایم و پیاده روهایی از شهر بوده که با پاهای خسته کنار همدیگر قدم زده ایم و با خودمان فکر کرده ایم که "'' نه! این آدم از اونا نیست! واقعا ارزشش رو داره که باهاش رفاقت کنم" و چه اسم های زیادی که مسلما با همین یادآوری همین الان در خاطر من و شما حرف به حرف دیکته نشد.

میدانم خوب میدانم توضیح مسلمات محض و ملال تکرار مکررات دیگری است اگر با باد غبغبی بگویم "بعضی ها ولی چیز دیگری هستند و تا عمرمان به دنیا باشد کسانی هستند که وجودشان با برگ برگ خاطراتمان صحافی شده است" ولی جان هر که را که دوسترش میدارید کدام مدخل لغتنامه ها و دایره المعارف ها را باید گزین کرد برای آن کسانی که گذرا و بی ادعا اما پرشکوه و در هیبت معجزه گاهی، هر از گاهی در حوالی تکدرات مکرر خاطر مغشوشمان و دغدغه های لاینحل دوفوریتی  زندگیمان، از داخل پنجره زندگی شان نرم خوی و نازک خیال صدایمان میکنند و وقتی به سمتشان برمیگردی با خنده ای شیشه ای که آن سر امید را هم میتوانی در آن ببینی از تو میپرسند " کجا میری پسر خاله بیا برسونمت" و بی چون و چرا تک مرد رویایی آن خانه ی سبز، آن سررشته ی لطافت در  روزهای سخت "گروه فشار" و "آزادی سبک خاتمی"، آن خسروی خوبان، از آن پنجره داران عشقی عمومی بود که به تنهایی میتوانست امید به زندگی را برای تک تک مان به اندازه تمام سالها و ماه های بعد از رفتنش زنده نگه دارد.

متن زیر را دوست فاضلم هومن شریفی در صفحه ی فیس بوکش منتشر کرده بود که حدیث مفصل از این مجمل بخوانید:

امروز خیلی ها از عمو خسرو نوشتند خیلی ها... اما سر قبرش جز سه چهار نفر هیچ کسی نبود. تو راه برگشت هر کلوپی هم رفتم خانه ی سبز رو نداشت...اصلا جمعش کردند انگار، فیلم هامون رو هم که از نظر فکری مردود اعلام کردند چون هیچ کسی اصلا حق نداره به یاس فلفسی برسه... همین که خیلی هاتون یادش هستید خوبه... دیگه مهم نیست وقتی توی فیلم هامون دوچرخه ی پسرش رو گذاشت رو دوشش و رفت کجا رسید، دیگه مهم نیست چه بلایی سر جد بزرگ اومد، دیگه علی کوچولوها صحنه رو پر از نوای غم انگیز نمیکنند، دیگه مهم نیست خاله لیلایی باشه که روی زخم های مرادبیک مرهم بذاره یا نه!

هنوز یادم نرفته وقتی خانه سبز پخش میشد توی همافران پیاده شدی و رفتی به سمت بستنی فروشی من ده سال بیشتر نداشتم باورم نمیشد رضا صباحیِ خانه ی سبز، کسی که همیشه داد میزد "اصلا چه معنی داره کسی تو این خونه با کسی حرف نزنه" داره از جلوم رد میشه. مثه تموم بچه هایی که قهرمان زندگیشون یهو جلوشون سبز شده باشه میخکوب شده بودم. تو هم نامردی نکردی و گفتی: بستنی میخوری عمو؟

آره عمو خسرو.....

جات خالی نباشه اینجا که دیگه هیچ خونه ای جرات نداره سبز باشه بخواد باشه هم از روش یه اتوبان رد می کنند... یادته که اونشب ... گریه تا صبح .... سیب زمینی ذغالی.... اگه انورا ... دستت به دهنِ خدا رسید .... پرسید ازت چه حال؟ چه خبر؟ تو با همان لحن همیشگی ات بگو: 



نظرات 6 + ارسال نظر
Chap dast پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 05:14 ب.ظ

الان دارم میرم کلاس... شب میام میخونمش.. البته اگه نت بی تربیت بازی در نیاره...
عاشق خسرو شکیبایی ئم.. به هزار و یک دلیل..فعلن!!!

خدا خوشحالت کنه

ونوس پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 10:25 ب.ظ http://www.vahmeh-sabz.blogfa.com

روحش شاد...چقدر دوست داشتم توی اون شهر بودم و می رفتم سر قبرش...
راستش خسروشکیبایی بازیگر دوره ی ما نبود....یعنی مال نسل ما نبود...بازیگرهای نسل ما پارساپیروزفر و کمی بعدتر گلزار و حیایی و اینا بودن اما من هیچ وقت ازشون خوشم نیومد....ولی به جاش عاشق خسروشکیبایی.پرویز پرستویی. اسموشون یادم نمیاد اون آقا تو فیلم (روسری آبی) که خانم معتمدآریا هم توش بود. الان فوت کردن یادم نمیاد أها آها عزت الله انتظامی!حسین پناهی توی آژانس شیشه ای...آقای توی پدرسالار که اسمشون یادم نیست۱من عاشق اینا بودم...اما بیشتر از همه عاشق خسرو شکیبایی....با اون صدای آسمونی...یه تیکه هست تو فیلم ازدواج صورتی...هیچ وقت یادم نمیره وقتی با معصومیت به فاطمه گودرزی نگاه می کرد!نگاهش خیلی قشنگ بود....
در هر صورت....خدا روحش رو شاد کنه....

روحش شاد که واقعا همانی بود که نشان میداد بی هیچ ترسی، دکلمه ی اشعار سهرابش به شدت زیر رو کننده است و پیشنهاد میکنم گوش کنی ونوس جان

حسین پناهی+آزانس شیشه ای
فوت عزت الله انتظامی

من این کامنت شما رو نگه میدارم برای بعد ها که رتبه ی تک رقمی کنکور شدید ان شا الله یه مدرکی داشته باشیم که این خانوم از بچگی حاقظه اش خوب بوده (صرفا شوخی)

ونوس جمعه 30 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:13 ق.ظ http://www.vahmeh-sabz.blogfa.com

ای وای اسم هاشون رو اشتباه نوشتم؟؟؟!!!!

بله دیگه!من همچین آدم باهوشی هستم!استاد لطف کن اسم درستاشون رو بگو
بابا خب چیکار کنم ذهنم مشغوله دیگه
یعنی کلا من همیشه همیشه سوتی میدم!تحت هر شرایطی!یعنی اگه سوتی ندم یه جورایی زندگی نمی گذره!
جان شما این که خوبه تو مهمونی ها حرفایی می زنم که تا بیست دقیقه همه سکوت می کنن و فقط با تعجب نگام می کنن!!!
جان من فوت نشده عزت الله انتظامی؟!پس خوبه
حسین پناهی تو آژانس شیشه ای نبود؟!....اینو دیگه هرچی فکر می کنم به جایی نمی رسم!بود ها....با اون موهای سیاه پرکلاغی و بدن لاغر!!!!اسمش یه چیز دیگه بود یعنی ؟!!!اسم فیلم یه چیز دیگه بوده شاید!!!بله بله من همچین آدمی هستم
عیب نداره بلاخره آدم جایزالخطاست!به قول شما خدا خوشحالم کنه حداقل من میام یکم چرت و پرت میگم سوتی میدم دور همی می خندیم

chapdast جمعه 30 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 12:09 ب.ظ

دلم به اندازه ی تموم روزهایی که نیست و نخواهد بود گرفت.. میدونی؟!
من آدم سینما و فیلم نیستم زیاد.. اهل اسطوره ساختن و الگو داشتن و وو هم نیستم..
ولی خسرو با صداش ..
شب هایی که فقط من بودم و پنجره و نسیم خنک پاییزی و صدای دکلمه های خسرو.. واقعن بی نظیر بود این آدم...
روحش شاد..

chapdast جمعه 30 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 12:17 ب.ظ

مردی بود برا خودش.. سبز سبز بود.. توی اون شب ها با دکلمه هاش نشت کرده توی وجودم..انگاری رگ به رگ وجودم رو پیوند میزد با امید.. برخلاف خودش ک می گفته من بازیمو بیشتر از صدام دوس دارم ولی من خسرو رو با صداش میشناسم.. تو خواهران غریب ازش بدم اومده بود... یادمه نظریه صادر می کردم که خسرو هیچ وقت نباید آدم بد داستان باشه.. ب این بشر بد بودن نمیاد.. باید همیشه خوب باشه...
اون جا ک میخوند : مادر من.. مادر من... وااااای چیکار کردی رضا.. هوایی شدم باز!!!

رضا کوچولو شنبه 31 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 12:41 ق.ظ

مریم باهات خداوکیلی موافقم بعضی ادما چرا اینطورین؟ عصبانی هم که بشن قشنگ میشه فهمید دارن فیلم بازی میکنن بد هم که بشن باورشون نمیکنی
این آدم اعجوبه ای بود .... اصلا این فیلم خواهران غریبش یادم نبود چه فیلم دلی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد